LINAK er en ingeniørvirksomhed, som i dag har stor succes med salg af elektriske aktuatorer til bl.a. hospitalssenge og hæve-sænkeborde.
Louise Falster-Sørensen er Director for Homeline-segmentet. Hendes segment designer systemer til hjemmebrugsprodukter, såsom elevationssenge, elektrisk justerbare lænestole m.v.
Louise Falster-Sørensens team havde glæde af Strategyzers værktøjer til brugerdreven design og Value Proposition Design. ”Og derfor valgte vi at bruge disse værktøjer i et nyt udviklingsprojekt – som en form for pilot. Vi så hvor godt det virkede og hvor god mening det gav, og derfor kontaktede vi efterfølgende Strategyzer for at få det introduceret til hele organisationen.”
En vigtig årsag til, at Louise Falster-Sørensen kontaktede Strategyzer var, at LINAK, som så mange andre organisationer, flere gange havde lagt kræfter og energi i udvikling af et nyt produkt, som i sidste ende viste sig ikke at indfri vores forventninger til salg. Efter en lang perfektioneringsproces blev produktet lanceret, dog uden at frembringe den forventede begejstring og købevilje hos kunderne.
”Et par gange for meget har vi brugt meget tid og mange penge på at lave ting, som alle syntes var en god idé, og som umiddelbart virkede som en god løsning til vores kunder. Når vi så lancerede produktet, så var der bare ikke rigtigt helt så mange, som vi havde forestillet os, der ville købe det,” fortæller hun. Med Strategyzers værktøjer i hånden er der en chance for at vi kan blive bedre til at undgå at lave sådanne fejlskud.
Louise Falster-Sørensen refererer her til den designmetode, som Michael N. Wilkens og Strategyzer gennemgår i en Masterclass. Denne designmetode handler grundlæggende om at vise, hvordan man kan teste og verificere sine forretningsidéer og dermed minimere risikoen for at kunderne ikke vil købe produktet eller ydelsen.
Masterclass’en for LINAK blev gennemført af Michael N. Wilkens fra PinPointers. På Masterclass’en deltog 35 medarbejdere, inklusive alle segmentchefer, udvalgte projektledere, udviklingschefer m.fl.
”I mit team har vi glæde af værktøjskassen fra Strategyzer hele tiden. Vi bruger det hver gang, vi ønsker at få en forståelse for noget, som måske ikke blev helt, som vi havde tænkt,” fortæller hun. ”Vi bruger det også i alt nyt, vi sætter i gang. Der starter vi med Business Model Canvas og Value Proposition Canvas. Derudover er det planen, at det bliver lagt ind som et obligatorisk element i vores milestones. Så når man søger penge – altså når vi går op til vores produktkomite og ønsker at starte et nyt udviklingsprojekt op – så er det her noget af det, som er obligatorisk for at vise, at man har forstået kundernes og markedets behov, og for at minimere risiko for projektet.”
Noget af det, som Louise Falster-Sørensen især sætter pris på er, at de nu er i stand til at tale sammen om komplekse problemstillinger. ”Vi har fået et fælles sprog,” fortæller hun. ”Det, at man refererer til de samme ting og gør sig umage med de samme ting for at retfærdiggøre en investering – det er værdifuldt.”
Ligeledes betyder det også meget for hende, at der er nogle klare forventninger om at teste og bevise de idéer, som opstår under produktudviklingen.
”Vi er blevet meget mere opmærksomme på, hvordan vi meget tidligt i forløbet kan teste om idéerne er gode og nedbringe risiko,” fortæller hun. ”Vi har måske haft lidt en tendens til at frembringe projekter på et alt for færdiggjort niveau, før vi prøvede det af. Vi var jo nærmest færdige med tingene.”
På den måde har Business Model Canvas, Value Proposition Canvas og design-metoderne været med til at minimere risikoen under produktudviklingen. De har lært, hvordan man laver små eksperimenter og får stor læring tidligt i projektet, så endnu flere produkter bliver en succes i fremtiden.